Forssan seudun OPS

VARHENNETUN KIELENOPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMAN TAVOITTEISTA FORSSAN SEUDULLA

Lukuvuoden aikana oppilaan osaamista ja työskentelyä tulee arvioida monipuolisesti ja kannustavasti. Oppilaat harjoittelevat myös itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnin tarkoituksena on ohjata oppimista ja rohkaista oppilasta käyttämään kieltä. Lukuvuoden päätteeksi oppilaan osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
  • Paikallisessa opetussuunnitelmassa tavoitteet ja sisällöt "vuosiluokkaistetaan" eli paikallisesti laaditaan oppilaan oppimisen ja opetuksen tavoitteet vuosiluokille 1.-2.
  • Oppilaan tulee saada konkreettisesti tietää, mitä hänen tulee oppia ja näin hän on keskiössä oppimisessa.
  • Forssan seutukunnan kouluissa opiskellaan englantia A1-oppimäärän kielenä. Opetus voidaan toteuttaa joko viikottaisina oppitunteina tai pienempinä tuokioina vähintään yhtä oppituntia vastaavana määränä. Toivottavaa on, että englantia tuodaan myös muiden oppiaineiden tunneille. Tunnit voi pitää joko luokanopettaja tai englanninopettaja.
  • Englannin opiskelun ensimmäisillä vuosiluokalla tulisi innostaa oppilaita kielten opiskeluun ja herättää heissä myönteisen asenteen kielten opiskeluun ja lisätä heidän uskoa omiin kykyihinsä.
  • Opetuksessa tulee käytää vaihtelevia työtapoja, toiminnallisuutta ja suullista vuorovaikutusta.
  • Kielitietoisuus: opiskelussa kiinnitetään huomiota äidinkielen ja vieraan kielen yhtäläisyyksiin ja eroihin sekä tutustutaan kohdekielen kultuuriin esim. juhlapäivien tai arkipäivän ilmiöiden osalta.
  • Opiskelu ei vaadi luku- ja kirjoitustaitoa.

    1.-2. vuosiluokalla tutustutaan seuraaviin teemoihin:
  • tervehdyksiä, esittäytyminen, kohteliaisuudet
  • numeroita
  • värejä
  • perhe
  • kehonosia
  • eläimiä
  • sää
  • ruokia ja juomia
  • koulu
  • harrastuksia
  • viikonpäivät, kuukaudet, vuorokauden ja -vuodenajat, juhlapäivät
  • muita aiheita oppilaiden kiinnostuksen mukaan

Tavoitteet oppimiselle 1. vuosiluokalla
  • oppilas tunnistaa kohdekielen muista osaamistaan kielistä
  • oppilas harjoittelee ja kokeilee erilaisia kielenopiskelutaitoja
  • oppilas ymmärtää muutamia kuulemiaan ja näkemiään sanoja ja ilmauksia.
  • oppilas osaa vastata viestintäkumppanille esim. tervehtimällä tai kiittämällä
  • oppilas tutustuu erilaisiin apukeinoihin selviytyäkseen vuorovaikutustilanteissa (esim. eleet, ilmeet, kuvat)
Tavoitteet oppimiselle 2. vuosiluokalla
  • oppilas laajentaa ensimmäisellä luokalla oppimaansa kielitaitoa toisella luokalla
  • oppilas tunnistaa ja käyttää erilaisia kielenopiskelutaitoja
  • oppilas ymmärtää ja osaa käyttää muutamia kuulemiaan ja näkemiään sanoja ja ilmauksia.
  • oppilas osaa käyttää kieltä viestintäkumppanin tukemana muutamissa yleisimmin toistuvissa viestintätilanteissa.
  • oppilas osaa ilmaista, onko ymmärtänyt kuulemansa ja oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja vuorovaikutustilanteissa (esim. eleet, ilmeet, kuvat)

VOPSIN tavoitteista ja sisällöistä löydät lisää Opetushallituksen sivuilta.

Arviointi
Lukuvuoden aikana oppilaan osaamista ja työskentelyä tulee arvioida monipuolisesti ja kannustavasti. Oppilaat harjoittelevat myös itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnin tarkoituksena on ohjata oppimista ja rohkaista oppilasta käyttämään kieltä. Lukuvuoden päätteeksi oppilaan osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita